מגיעה לי הפוגה: לחיות עם דלקת מפרקים שגרונתית

הכוונה: מה עלי לדעת? מה עלי לעשות?


אובחנתם? אל תפסיקו את הטיפול אצל הראומטולוג

דלקת מפרקים שגרונתית או שגרונית (Rheumatoid Arthritis) היא מחלה פרוגרסיבית, הנוטה להתפתח ולהחמיר עם השנים. ללא טיפול מתאים, הדלקת עלולה להחריף ולהביא לתוצאות חמורות, תחלואה נלווית, מוגבלויות שונות, נכות קבועה ואף סיכון מוגבר לתמותה. טיפול מוקדם במחלה יכול לעצור את התהליך הדלקתי עוד בשלבים המוקדמים של המחלה, למנוע את התקדמותה ואת תוצאותיה המצטברות. במידה ואובחנתם עם המחלה עליכם להמשיך בטיפול אצל הראומטולוג, רופא המתמחה במחלות אוטואימוניות ובבעיות רפואיות הקשורות במפרקים, על מנת לקבל טיפול מתאים, לרבות מעקב קבוע, הכולל בדיקות תקופתיות.

לחיות עם דלקת מפרקים שגרונתית (RA)

דלקת מפרקים הינה מחלה המשפיעה בצורה משמעותית על המתמודדים עימה. חולים עם מחלה פעילה מתקשים למלא משימות יומיומיות ולנהל אורח חיים רגיל. למרות שזוהי מחלה כרונית (אינה ניתנת לריפוי), ניתן לטפל בה בצורה שתאפשר לאנשים לנהל פעילות שגרתית ולשמור על איכות החיים, גם כשהמחלה עדיין נוכחת.

האם אפשרי להגיע למצב שבה המחלה כמעט ו"לא מורגשת" בחיי היום יום?

התשובה היא – כן. ניתן לבדוק את מצב המחלה ולהתאים לכל מטופל את הטיפול שיביא אותו למצב של רמת פעילות נמוכה ככל הניתן של המחלה ועד היעדר פעילות שלה, שיכול להתבטא בכך שהיה "כמעט ולא מורגשת". כיום, בזכות ההתקדמות המחקר והטכנולוגיות הרפואיות שפותחו בשנים האחרונות, ניתן לטפל במחלה בצורה יעילה ובטוחה, כאשר היעד הטיפולי הרצוי הוא הפוגה מתסמיניה.

המטרה? הפוגה!

ההצלחה הטיפולית בדלקת מפרקים שגרונתית, כפי שהיא מוגדרת על ידי הארגונים הרפואיים העולמיים בתחום, נמדדת על פי בדיקת מצב המחלה. בדיקה זו מאבחנת את רמת הפעילות של המחלה, כאשר רמת הפעילות הנמוכה ביותר, אליה יש לשאוף היא רמת 'מחלה שאינה פעילה', הנקראת בשפה המקצועית 'רמיסיה' (ובאנגלית: Remission) או הפוגה. המדד המחמיר ביותר להגדרת הפוגה בעלת משמעות קלינית בתסמיני המחלה נקרא רמיסיה בוליאנית (Boolean Remission).

כיום, יותר ויותר חולים עם דלקת מפרקים שגרונתית, כולל חולים קשים, המתמודדים עם מחלה חמורה, מדווחים כי הצליחו להגיע להפוגה מתסמיני המחלה, שמשמעותה שיפור בתפקוד היומי ובמצב הבריאותי (עד כדי חזרה לתפקוד תקין בדומה למצב טרם התפרצות המחלה). מצב של הפוגה, כלומר העדר פעילות מחלה, יעיד על עיכוב או עצירה של ההרס המפרקי, הקלה או שיפור משמעותי בכאבים, בחומרה ובקיצור משך הזמן של קשיון הבוקר

(תחושת הכאב והנוקשות המוגברים במפרקים בשעות הבוקר), ירידה בעייפות, עלייה במצב הרוח, יכולת ביצוע משימות יומיומיות, עבודה או כושר גופני ושיפור תפקודי כללי.

איך נדע אם לא נבדוק? (לבצע בדיקת מצב למחלה אצל ראומטולוג/ית, כל 3 חודשים)

כשאנו מקפידים על בריאות תקינה, חשוב שנשמור על משקל גוף תקין. איך נדע אם הוא תקין? נבדוק. נדאג להישקל מידי פעם כדי לדעת האם עלינו או ירדנו במשקל, ואם יש צורך לשנות משהו בתזונה שלנו. אם לא נבדוק את מצב המשקל שלנו – לא נדע.

בהתאמה, כאשר אנו מתמודדים עם דלקת מפרקים עלינו לבדוק את מצב המחלה שלנו מידי פעם, כדי לדעת אם יש צורך לשנות משהו בטיפול שאנו מקבלים או באורח החיים שלנו. איך נדע אם לא נבדוק?

מומלץ לבצע בדיקת מצב למחלה כל 3 חודשים, וזאת כדי לדעת עד כמה היא פעילה? (האם רמת הפעילות שלה: גבוהה / בינונית / נמוכה / בהפוגה). עלינו לוודא כי אנו עוברים בדיקה תקופתית זו 4 פעמים בשנה, ומתייעצים עם הראומטולוג/ית שלנו כיצד נוכל להגיע להפוגה!

טיפול מותאם אישית בדרך אל היעד

בשנים האחרונות נמצא כי טיפול המותאם באופן מיטבי לחולים יכול להביא להפוגה בתסמיני המחלה ולשפר בצורה דרמטית את אופן התמודדות עימה, כולל בקרב חולים קשים. חשוב לציין כי כאשר המחלה מטופלת בשלביה המוקדמים, ניתן ברב המקרים להאט ואף לעצור את התפתחותה.

כאשר מצב המחלה נבדק מידי מספר חודשים, ניתן להתאים בצורה טובה יותר את יעדי הטיפול וסוגו, מה שיאפשר את הסיכוי הגבוה ביותר להשגת הפוגה ('רמיסיה') שתבוא לידי ביטוי בשיפור משמעותי במצב הבריאותי ובאיכות החיים.

שתפ/י את המאמר עם חברים

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
להצטרפות לעמותה
לעמוד הבית

מגיעה לכם הפוגה!*

רמיסיה*