מה משמעותה של הפוגה בדלקת מפרקים שגרונתית וכיצד ניתן להשיגה?

בדיקה שגרתית פשוטה, פעם במספר חודשים, יכולה לסייע בהתאמת טיפול טובה יותר ולהביא להפוגה (רמיסיה) של המחלה, גם בקרב חולים קשים. אתר חדש של עמותת מפרקים צעירים מאפשר למטופלים להעריך את מצבם, ולקבל הכוונה, בדרך אל ההפוגה.

יותר ויותר חולים המתמודדים עם דלקת מפרקים שגרונתית / שגרונית (Rheumatoid Arthritis), כולל חולים קשים, מדווחים כי הצליחו להגיע להפוגה במחלה, שמשמעותה שהתסמינים מועטים או כלל לא קיימים/מורגשים, וכי יש שיפור משמעותי בתפקוד היומי ובמצב הבריאותי (עד כדי חזרה לתפקוד תקין בדומה למצב טרם התפרצות המחלה). אלו חדשות חשובות ומעוררות תקווה, מכיוון שמדובר במחלה דלקתית כרונית שכיחה, הפוגעת באנשים בכל הגילאים ומשפיעה בצורה ניכרת על מצבם הבריאותי ואיכות חייהם. על פי ההערכות כ-70,000 ישראלים מתמודדים עימה, בדרגות חומרה שונות.

המחלה גורמת לסבל רב מכיוון שפעמים רבות היא מלווה בכאבים עזים, חולשה, עייפות מוגברת ודיכאון. הנפיחות והרגישות במפרקים ותחושת ה'נוקשות' שלהם (במיוחד בבוקר) הופכת פעולות פשוטות כמו פתיחת בקבוק או נעילת נעליים לקשות עד בלתי אפשריות, כאשר עם התקדמותה של המחלה, חולים רבים עלולים למצוא עצמם מרותקים למיטה, ולעיתים מחוץ למעגל העבודה. יש לציין כי התמודדות עם דלקת מפרקים שגרונתית מקושרת למחלות ומצבים רפואיים נוספים כמו גידולים סרטניים וטרשת עורקים מואצת וכן לשכיחות גבוהה של זיהומים. כאשר המחלה אינה מטופלת בזמן, היא יכולה לגרום לנזקים קבועים כמו עיוות (דפורמציה) בלתי הפיך של מפרקים ואובדן התנועה שלהם, עד סיכון לנכות קבועה. דלקת חריפה שאינה מטופלת מסוכנת ומקושרת גם לעלייה בתמותה.

עם זאת, בשנים האחרונות חלה התקדמות רפואית רבה באופן הטיפול במחלה. כאשר הטיפול המתאים ניתן בזמן הוא יכול ברב המקרים לעכב ואף לעצור את נזקיה. מכאן החשיבות הרבה לאבחון וטיפול בה עוד בשלביה המוקדמים. ניהול נכון של המחלה, הכולל ליווי מקצועי של ראומטולוג (מומחה לטיפול בדלקות מפרקים), בדיקות תקופתיות וטיפול מותאם אישית יכולים להביא חולים למצב בו יוכלו לנהל חיי שגרה פעילים בהם המחלה כמעט ו"לא מורגשת" ביומיום.

המטרה? הפוגה! (רמיסיה)

ההצלחה הטיפולית בדלקת מפרקים שגרונתית, כפי שהיא מוגדרת על ידי הארגונים הרפואיים העולמיים בתחום, נמדדת על פי בדיקת מצב המחלה. בדיקה זו מאבחנת את רמת הפעילות של המחלה, כאשר רמת הפעילות הנמוכה ביותר אליה יש לשאוף היא רמת 'מחלה שאינה פעילה', הנקראת בשפה המקצועית 'רמיסיה' (Remission) או הפוגה.
מצב של הפוגה, כלומר העדר פעילות מחלה יכול להתבטא בעיכוב או עצירה של ההרס המפרקי, הקלה משמעותית עד היעלמות הכאבים וקישיון הבוקר, ירידה ברמת העייפות, עלייה במצב הרוח, ושיפור בתפקוד הכללי, ביכולת לבצע משימות יומיומיות, להתמיד בעבודה, לעסוק בפעילות גופנית ועוד.

בדיקת מצב המחלה, פעם בשלושה חודשים

חולים המתמודדים עם דלקת מפרקים שגרונתית צריכים לבצע בדיקה תקופתית המעריכה את רמת הפעילות של המחלה. מדובר בבדיקה שגרתית פשוטה, היכולה להתבצע רק על ידי ראומטולוג מומחה. מומלץ לבצעה כל שלושה חודשים, כלומר ארבע פעמים בשנה. הבדיקה כוללת הערכה קלינית של מפרקים כואבים ונפוחים בגוף, בדיקת דם לאיתור סימני דלקת בגוף ומספר שאלות לגבי הרגשת המטופל ויכולת התפקוד שלו. תוצאותיה יסייעו להעריך עד כמה המחלה פעילה (האם רמת פעילותה: גבוהה / בינונית / נמוכה או שהיא בהפוגה) ולהתאים את מטרות הטיפול בצורה מיטבית.

"חשוב מאוד לבדוק את פעילות המחלה פעם במספר חודשים ולהעריך את מצבה", מסביר פרופ' גלב סלובודין, מנהל המחלקה הראומטולוגית במרכז הרפואי בני-ציון, חיפה, "בהתייעצות עם הרופא המטפל, ובהתאם למצבו הפרטני של המטופל, ניתן להחליט כל כמה זמן יש לבצע בדיקה תקופתית. אין ספק כי מעקב קבוע יאפשר להתאים את הטיפול בצורה אופטימלית לפי חומרת התסמינים של המטופל ומידת השפעתה של המחלה על איכות החיים שלו".

טיפול מותאם אישית

בשנים האחרונות נמצא כי טיפול המותאם באופן מיטבי לחולים יכול להביא להפוגה בתסמיני המחלה ולשפר בצורה דרמטית את אופן התמודדות עימה, כולל בקרב חולים קשים. כאשר מצב המחלה נבדק מידי מספר חודשים, ניתן להתאים בצורה טובה יותר את יעדי הטיפול וסוגו, מה שיאפשר את הסיכוי הגבוה ביותר להשגת הפוגה ('רמיסיה') שתבוא לידי ביטוי בשיפור משמעותי, בעל משמעות קלינית, במצב הבריאותי, בתפקוד היומי ובאיכות החיים של חולים המתמודדים עם דלקת מפרקים שגרונתית שגרונתית לרבות אלו המתמודדים עם מחלה חמורה.

אתר חדש של עמותת מפרקים צעירים מאפשר למטופלים להעריך את מצבם באמצעות סקר אנונימי קצר (פחות מ 5 דק'), וכן לקבל הכוונה מתאימה, בדרך להפוגה מתסמיני המחלה, וזאת ללא עלות. מתמודדים עם המחלה? ליחצו כאן לבדיקת מצבכם

סקר השוואתי בידקו והשוו את מצבכם!

שתפ/י את המאמר עם חברים

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
להצטרפות לעמותה
לעמוד הבית

מגיעה לכם הפוגה!*

רמיסיה*